Inhoudelijk zijn ud’s wel expert en in staat een promotietraject (mede) te begeleiden. Juist het geven van meer verantwoordelijkheden in het promotietraject zal ud’s in staat stellen om deze leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. En wanneer zij de primaire initiator van een project zijn, de fondsen hebben verworven, en de primaire begeleidingstaak op zich hebben genomen, is het eerste promotorschap een heel passende rol. De Jonge Akademie is voorstander van de verplichting begeleid te worden door minstens twee begeleiders. Op deze manier kan de geringere ervaring van de ene promotor aangevuld worden door een tweede promotor, bijvoorbeeld een collega met meer senioriteit en ervaring.
Mochten eigen fondsen en het eigen project nog even op zich laten wachten, dan kan een ud al prima in leescommissies zitting nemen, in toga, met titel, en bij promoties van begeleidde promovendi als tweede promotor optreden. We gaan graag met de universiteiten in gesprek over hoe de begeleiding van promovendi hoogkwalitatief te laten zijn voor begeleiders in alle functieprofielen en hoe ervaring een rol te laten spelen in de samenstelling van het promotieteam.