In English
Universiteiten hebben een maatschappelijke voorbeeldfunctie als aanjagers van de transitie naar een groene toekomst. Momenteel ontplooien Nederlandse universiteiten initiatieven grotendeels onafhankelijk van elkaar. Zo gaat er draagvlak en efficiëntie verloren, wordt het wiel (te) vaak opnieuw uitgevonden, en ligt de ambitie lang niet zo hoog als die zou kunnen en moeten liggen. Door deze gefragmenteerde aanpak ontstaat een fragiel maatschappelijk draagvlak om veranderingen te maken die hard nodig zijn - zo ook binnen de Nederlandse academie.
Om de klimaatuitdaging daadwerkelijk het hoofd te bieden is een inter- en trans-disciplinaire aanpak van essentieel belang. De Green Young Academy (GRYA) bundelt kennis en expertise van De Jonge Akademie en alle lokale Young Academies in Nederland, heeft directe links met het lokale universiteitsleiderschap, en vergroot zo de impact van klimaatinitiatieven.
De Green Young Academy richt zich in eerste instantie op deze projecten:
1) (Sneller) naar een CO2-neutrale academie
De klimaatdoelen en -plannen van Nederlandse universiteiten zijn vaak moeilijk te vinden, lastig te vergelijken en onmogelijk te verifiëren. Ook de mate van ambitie laat vaak te wensen over: veel universiteiten stellen als tijdslijn voor klimaatneutraliteit slechts het wettelijk verplichte doel van 2050. In dit project worden de klimaatplannen van de Nederlandse universiteiten naast elkaar gelegd, kritisch bekeken en een ambitieuzer weg voorwaarts voorgesteld. Het rapport wordt eind 2024 verwacht.
2) Naar een ‘Academic Green New Deal’
Wat betekent het om een klimaatbestendige universiteit te zijn in het Nederlandse academische landschap? In gesprek met een scala aan stakeholders ontwikkelen we een ’Academic Green New Deal’: een visiedocument met principes en doelen waar universiteiten zich aan kunnen committeren middels een publieke ondertekening. Het zal handvatten bieden voor prangende kwesties zoals het omgaan met onderzoeksinvesteringen van fossiele partijen, de plannen met betrekking tot klimaatneutrale universiteiten en ondersteuning van (klimaat)onderwijs.
Rapport en manifest
De Jonge Akademie en Green Young Academy analyseerden de duurzaamheidsplannen van alle Nederlandse universiteiten en umc's. In november 2025 publiceerden ze een rapport met de resultaten van de analyse en een manifest waarmee alle universiteiten zich kunnen verbinden aan ambitieuzere plannen en meer samenwerking.
Nieuwsbericht 'Universiteiten moeten ambitieuzer zijn in klimaattransitie'
Betrokken leden
Betrokken leden van De Jonge Akademie: Rogier Kievit (projectleider, co-chair), Sanli Faez, Ward Rauws, Daphina Misiedjan, Bas Borsje, Valentijn Karemaker.
Betrokken leden van lokale Young Academies: Anne Urai (YAL, co-chair), Janosch Prinz (MYA),Marie Deserno (AYA), Lenneke Kuijer (TUE/YA), Cees Haringa (Delft YA), Kevin van Schie (Tilburg YA), Johanna Koehler (WYA), Jonas Haslbeck (AYA), Evelien de Olde (WYA), Chris Baeumer (Twente YA), Shivant Jhagroe (YAL), Julie Hall (YAL), Gerwin Hoogsteen (Twente YA), en Björn Mitzinneck (Groningen YA), en worden ondersteund door Lisa van den Dries en René van Son.