Doen, durven of de waarheid?

Staat de democratie onder druk door digitalisering, nepnieuws en alternatieve feiten?

In de essaybundel 'Doen, durven of de waarheid? Democratie in digitale tijden' leggen jonge wetenschappers uit wat we écht weten over politieke misinformatie op internet en sociale media. Dit project is een samenwerking tussen De Jonge Akademie en De Raad voor het Openbaar Bestuur.

Dit project heeft:

  • wetenschappers uit verschillende disciplines bij elkaar gebracht rondom de vraag hoe digitalisering politieke polarisatie en waarheidsvinding in het democratische debat beïnvloedt;
  • wetenschappelijke inzichten vruchtbaar gemaakt voor en getoetst aan de praktijk van beleid en openbaar bestuur;
  • bijgedragen aan een breder maatschappelijk debat over polarisatie, digitalisering en democratie.

Doen, durven of de waarheid is samengesteld door Jeroen de Ridder, universitair hoofddocent filosofie aan de VU, bijzonder hoogleraar christelijke filosofie aan de RUG en voorzitter van De Jonge Akademie, Rens Vliegenthart, hoogleraar Media en Samenleving alsmede wetenschappelijk directeur Amsterdam School of Communication Research en alumnus/oud-voorzitter van De Jonge Akademie en Jasper Zuure, sociaal psycholoog en senior adviseur bij de Raad voor het Openbaar Bestuur.

De bundel verscheen in april 2020 bij Amsterdam University Press en is nu als open access publicatie te downloaden.

 

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Afgeronde projecten

Contact 

De Jonge Akademie
LinkedIn
X
020 551 0867

dja@knaw.nl

Ga naar contact

Over

De Jonge Akademie verbetert het wetenschapssysteem. Bestaande uit vijftig gedreven jonge onderzoekers uit verschillende disciplines, adviseert De Jonge Akademie gevraagd en ongevraagd over uiteenlopende onderwerpen. 

Meer over De Jonge Akademie  > 

 

Cookie-instellingen