Doen, durven of de waarheid?

In English

Leden van De Jonge Akademie kunnen met een beurs van De Jonge Akademie projecten uitvoeren die aansluiten bij haar doelstellingen.

Filter op

Staat de democratie onder druk door digitalisering, nepnieuws en alternatieve feiten?

In de essaybundel 'Doen, durven of de waarheid? Democratie in digitale tijden' leggen jonge wetenschappers uit wat we écht weten over politieke misinformatie op internet en sociale media. Dit project is een samenwerking tussen De Jonge Akademie en De Raad voor het Openbaar Bestuur.

Dit project heeft:

  • wetenschappers uit verschillende disciplines bij elkaar gebracht rondom de vraag hoe digitalisering politieke polarisatie en waarheidsvinding in het democratische debat beïnvloedt;
  • wetenschappelijke inzichten vruchtbaar gemaakt voor en getoetst aan de praktijk van beleid en openbaar bestuur;
  • bijgedragen aan een breder maatschappelijk debat over polarisatie, digitalisering en democratie.

Doen, durven of de waarheid is samengesteld door Jeroen de Ridder, universitair hoofddocent filosofie aan de VU, bijzonder hoogleraar christelijke filosofie aan de RUG en voorzitter van De Jonge Akademie, Rens Vliegenthart, hoogleraar Media en Samenleving alsmede wetenschappelijk directeur Amsterdam School of Communication Research en alumnus/oud-voorzitter van De Jonge Akademie en Jasper Zuure, sociaal psycholoog en senior adviseur bij de Raad voor het Openbaar Bestuur.

De bundel verscheen in april 2020 bij Amsterdam University Press en is nu als open access publicatie te downloaden.

 

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Afgeronde projecten

Contactgegevens 

De Jonge Akademie
Postbus 19121
1000 GC Amsterdam
Telefoon: 020 551 0867
E-mail: 
dja@knaw.nl

Ga naar contact

Over

De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid.

Meer over De Jonge Akademie  > 

 

Cookie-instellingen