Jim Portegies onderzoekt de wiskunde van het menselijk leren. Hij vermoedt dat het menselijk leren berust op een wiskundig proces van simplificatie en abstractie. Om inzicht te krijgen in dit proces ontwikkelt en bestudeert hij universele wiskundige algoritmes die menselijk leergedrag nabootsen.
In English
In het bijzonder werkt hij aan de ontwikkeling van een kunstmatige wiskundeleraar. Binnen De Jonge Akademie wil hij zich inzetten voor een combinatie van vriendelijkheid en kwaliteit in wetenschap en onderwijs.
Persoonlijke website Onderzoek/publicaties
Titels
Dr.
Voorletters
J.W.
Hoofdfunctie
Universitair docent
Vakgebieden
Wiskunde
Leeropdracht
Geometrische analyse Kunstmatige intelligentie Machine-learning Menselijk leren
Verbonden aan
Technische Universiteit Eindhoven - Centre for Analysis, Scientific computing and Applications
Contact
j.w.portegies@tue.nl
De Jonge Akademie LinkedIn X 020 551 0867 dja@knaw.nl
Ga naar contact
De Jonge Akademie verbetert het wetenschapssysteem. Bestaande uit vijftig gedreven jonge onderzoekers uit verschillende disciplines, adviseert De Jonge Akademie gevraagd en ongevraagd over uiteenlopende onderwerpen.
Meer over De Jonge Akademie >
Nieuws Publicaties Projecten Leden Organisatie
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.