De Jonge Akademie

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

Kennisdelen en 'nuttige' kennis door Bas Haring

Bas Haring geeft aan dat valorisatie en kennisdelen geen onderwerpen zijn die bovenaan de agenda zouden moeten staan bij (jonge) wetenschappers. Kennisdelen, zijn wij daar niet de hele dag mee bezig? Kunnen we nu nog wel nog optimaler kennis delen? Het enige is misschien de kwaliteit van de kennis die gedeeld wordt, vooral naar de samenleving toe. Bij de grote hoeveelheden kennis die geproduceerd worden binnen de wetenschap, kun je je de vraag stellen of kennis nuttig moet zijn.

Het is slecht meetbaar wat de relatie tussen kennis en nut is. Vaak veel later weten we of iets nuttig onderzoek is geweest. Bas Haring geeft het voorbeeld van twee biologen die de vogeltrek van zangvogels bestuderen. Het nut van dit onderzoek is moeilijk te verkopen op verjaardagsfeestjes. Totdat de vogelgriep uitbrak en met juist met dit onderzoek beter heeft kunnen anticiperen op de vogelgriep.  Onderzoekers zijn meestal niet gedreven door de vraag of iets nuttig is. Nieuwsgierigheid, iets uit willen zoeken, competitie, zijn sterkere drijfveren. Als laatste gaat Bas Haring in op het gedienstig zijn van wetenschappers, wanneer zij 'nuttige'  kennis willen produceren voor de samenleving. Wie bepaalt dit immers? Onderzoekers moeten zelf vaststellen wat van waarde is. Misschien zelfs af en toe door geen kennis te delen en zich terugtrekken op een eiland.

De jonge akademie-Leden

Bas Haring, Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen


Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken