De Jonge Akademie

Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar de site navigatie
Ga direct naar zoeken

Pagina-navigatie:

Erkennen en waarderen volgens De Jonge Akademie

De cultuurverandering naar een nieuwe beoordeling van wetenschappers is ingezet. Hoe nu verder? De Jonge Akademie vroeg wetenschappers naar hun ervaringen en doet aan de hand van praktijkvoorbeelden vijf concrete aanbevelingen voor alle geledingen binnen de Nederlandse wetenschap.

Beoordeeld op onderzoeksprestaties

Wetenschappers worden overwegend beoordeeld op hun onderzoeksprestaties, waardoor kerntaken als onderwijs, wetenschapscommunicatie en patiëntenzorg onderbelicht blijven. Dit past niet meer bij de huidige tijdgeest en de maatschappelijke rol van wetenschappers. Zo is te lezen in het position paper ‘Ruimte voor ieders talent; naar een nieuwe balans in het erkennen en waarderen van wetenschappers’ (2019) opgesteld door VSNU, NFU, KNAW, NWO en Zon-MW.

Het nieuwe erkennen en waarderen succesvol invoeren

Veel wetenschappers vragen zich nu af: hoe kunnen we het nieuwe erkennen en waarderen succesvol invoeren? Terwijl verschillende adviescommissies zich over dit vraagstuk buigen, heeft een werkgroep binnen De Jonge Akademie gezocht naar concrete voorbeelden die illustreren waarom het nieuwe erkennen en waarderen zo belangrijk is én hoe we het in praktijk kunnen brengen. Aan de hand van interviews met wetenschappers zijn vijf aanbevelingen gedaan voor bestuurders, leidinggevenden en individuele wetenschappers. Er is bewust gekozen voor deze drie niveaus, want iedereen zal moeten meebewegen om de invoering van het nieuwe erkennen en waarderen tot een succes te maken.

De interviews en de aanbevelingen zijn nu te lezen in Goed voorbeeld doet goed volgen. Het nieuwe erkennen en waarderen volgens De Jonge Akademie.

Afbeelding van de voorkant van de publicatie Goed voorbeeld doet goed volgen. Het nieuwe erkennen en waarderen volgens De Jonge Akademie (november 2020)

Downloaden

Zie ook

English

Betrokken leden

KNAW

Kruimelpad:
  1. Home
  2. Projecten
  3. Projecten

Ga terug naar de bovenkant van deze pagina
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie
Ga terug naar zoeken