De Jonge Akademie onderzocht het Nederlands academisch jaar in vergelijking met het buitenland en doet concrete aanbevelingen voor verbetering.
Nederlandse docenten besteden gemiddeld twee hele maanden per jaar meer aan doceren of tentamineren dan hun collega’s aan de universiteiten uit een internationale steekproef. Zo blijkt uit het rapport ‘Een slimmer academisch jaar’ dat De Jonge Akademie vandaag uitbrengt. Het academisch jaar kent tussen september en juli bovendien nauwelijks rustmomenten. Onderzoek en andere kerntaken komen zo in het gedrang en studenten en docenten ervaren een zeer hoge werkdruk.
Het rapport betoogt dat de optimale lengte en indeling van het academisch jaar sterk verschilt tussen disciplines en domeinen: voor bijvoorbeeld geneeskunde kan de optimale jaarindeling anders zijn dan voor rechten of Nederlands.
De Jonge Akademie adviseert
- De onderwijskalender flexibel aan te passen aan de behoeften van verschillende disciplines.
- Het aantal onderwijsweken te reduceren.
- Het aantal toetsweken te reduceren.
- Onderwijsvrije periodes streng te bewaken.
- Onderwijsvormen te diversifiëren en autonomie van studenten te stimuleren.
Lees het rapport